Asiantuntija kertoo

Liikkumattomuus on vahingollista aivoille

Liikkumattomuus on vahingollista aivoille

Uni, ravitsemus, liikunta ja sosiaaliset suhteet ovat aivoterveyden neljä keskeistä tekijää. Etenkin arkiliikunnan lisääminen on ikäihmiselle ensiarvoisen tärkeää.

LISÄÄ
Sydänpotilaiden kuntoutus – asiantuntija vastaa

Sydänpotilaiden kuntoutus – asiantuntija vastaa

Mistä sydänpotilaiden kuntoutuksessa on kyse? Miksi kuntoutukseen kannattaa hakeutua? Raila Sulasalmi Etelä-Suomen Sydänpiiristä vastaa.

LISÄÄ
Eteisvärinän ja aivoinfarktin riskit

Eteisvärinän ja aivoinfarktin riskit

Millainen yhteys eteisvärinällä ja aivoinfarktilla on? Kuinka riskiin voi itse vaikuttaa? Asiantuntijalääkärimme Jussi Leinonen kertoo riskeistä ja niiden vähentämisestä sekä siitä, kuinka voit testin avulla kartoittaa omaa riskiäsi.

LISÄÄ
Maailman sydänpäivä ja sydänterveyden edistäminen – asiantuntija vastaa

Maailman sydänpäivä ja sydänterveyden edistäminen – asiantuntija vastaa

Miksi Maailman sydänpäivää vietetään? Miten omaa sydänterveyttä voi edistää? Haastattelimme Etelä-Suomen Sydänpiirin Päivi Ronkaista.

LISÄÄ
Monipuolista tukea terveyteen

Monipuolista tukea terveyteen

Lahden Oma Lääkärisi -terveysaseman kehittäjäsairaanhoitaja Meri Karppinen kertoo potilaille pulssin tunnustelun ja liikunnan tärkeydestä, sekä korjaa erheellisiä oletuksia eteisvärinästä.

LISÄÄ
Rinnalla pysyminen on tärkeää toipumisen kannalta

Rinnalla pysyminen on tärkeää toipumisen kannalta

Varsinais-Suomen Sydänpiirin fysioterapeutti Mariitta Vaara tukee sydänsairaiden hyvinvointia monilla eri tavoin. Konkreettiset tulokset kunnon parantumisessa motivoivat sekä hoitajia että potilaita jatkamaan panostamista hyvinvointiin.

LISÄÄ
Mummodisko kumoaa ikäihmisiin liittyviä stereotypioita. ”Tämä ei ole mikään bingoilta!”

Mummodisko kumoaa ikäihmisiin liittyviä stereotypioita. ”Tämä ei ole mikään bingoilta!”

Mummodisko tarjoaa ansaitun irtioton arjesta eteisvärinän kanssa. Lue, miten tapahtuma on noussut yleisömenestykseksi.

LISÄÄ
Liikunta ja muut aktiviteetit tuovat elämään sosiaalisia tilanteita

Liikunta ja muut aktiviteetit tuovat elämään sosiaalisia tilanteita

Kesällä monet eteisvärinää sairastavien liikunta- ja aktiviteettiryhmät ovat tauolla. Onneksi Suomen luonto tarjoaa monipuoliset puitteet jokaiseen makuun.

LISÄÄ
Kotimaisista kesäherkuista voi nauttia huoletta

Kotimaisista kesäherkuista voi nauttia huoletta

Suomen kesästä kannattaa ottaa kaikki irti niin sään kuin ruoka-aineidenkin suhteen. Kotimaisia vihanneksia, kalaa ja marjoja on saatavilla runsaasti – niillä saa pöydän koreaksi helposti ja terveellisesti.

LISÄÄ
Modernia ja ihmislähtöistä hoivapalvelua arjen tueksi

Modernia ja ihmislähtöistä hoivapalvelua arjen tueksi

Ikäihmisten hoivapalveluissa on suuria eroja. Tärkeää olisi pystyä tarjoamaan tukea vanhuksen ehdoilla ja kiireettömässä ilmapiirissä.

LISÄÄ
Digitalisaatio yksinkertaistaa oman terveyden seurantaa

Digitalisaatio yksinkertaistaa oman terveyden seurantaa

Digitalisaatio tuo monenlaista helpotusta arkeen – parhaimmillaan uudenlainen tekniikka tuo lisää itsenäisyyttä ja turvallisuuden tunnetta elämään.

LISÄÄ
Terveyspalveluiden digitalisoitumisessa on monia mahdollisuuksia

Terveyspalveluiden digitalisoitumisessa on monia mahdollisuuksia

Mitä terveyspalvelujen digitalisoituminen tarkoittaa potilaan näkökulmasta? Mitä hyötyä uudesta digitekniikasta on potilaille? Asiantuntijamme Jussi Leinonen kertoo uusista palveluista terveydenhuollon saralla.

LISÄÄ
Kysytyimmät kysymykset eteisvärinästä: Asiantuntija vastaa

Kysytyimmät kysymykset eteisvärinästä: Asiantuntija vastaa

Mikä eteisvärinä on? Mitä riskejä siihen liittyy ja miten niitä voi ennaltaehkäistä? Kardiologian erikoislääkäri Mika Lehto vastaa videolla kysymyksiin eteisvärinästä.

LISÄÄ
8 kysymystä eteisvärinästä

8 kysymystä eteisvärinästä

Miten eteisvärinä oireilee? Mitkä tekijät altistavat eteisvärinälle? Miten omaa sairastumisriskiään voi pienentää? Kokosimme yhteen yleisimpiä kysymyksiä eteisvärinään liittyen.

LISÄÄ
Rauhoita mieli ja keho

Rauhoita mieli ja keho

Edistä omaa henkistä ja fyysistä hyvinvointiasi helpoilla vinkeillä, joita voit hyödyntää arkielämässä.

LISÄÄ
Sydänmindfulnessilla sydämen ja mielen hyvinvointia

Sydänmindfulnessilla sydämen ja mielen hyvinvointia

Stressi rasittaa kehoa ja mieltä ja saattaa aiheuttaa vakaviakin terveyshaittoja. Opettelemalla tunnistamaan stressin ja rauhoittumaan jokainen voi edistää omaa hyvinvointiaan.

LISÄÄ
Sydänpotilaan muistilista matkalle mukaan

Sydänpotilaan muistilista matkalle mukaan

Eteisvärinän ei tarvitse olla este lomailulle ja matkustamiselle. Valmistaudu etukäteen ja suunnittele loman aikana tarvitsemasi asiat laatimamme muistilistan avulla.

LISÄÄ
Eteisvärinä ei ole este matkustamiselle

Eteisvärinä ei ole este matkustamiselle

Vakaassa tilassa oleva eteisvärinätaipumus tai sydämen vajaatoiminta ei ole este lentämiselle ja ulkomaanmatkailulle. Matkalle voi lähteä turvallisin mielin, kunhan tekee tarvittavat valmistelut hyvissä avoin.

LISÄÄ
Vinkkejä liikunnan aloittamiseen

Vinkkejä liikunnan aloittamiseen

Liikunnan merkitys ei vähene kun ikää tulee, vaan päinvastoin kasvaa. Ihminen tarvitsee lihasvoimaa, kestävyyttä ja tasapainon hallintaa läpi elämän.

LISÄÄ
Ikä tai sairaudet eivät ole este liikuntaharrastuksille

Ikä tai sairaudet eivät ole este liikuntaharrastuksille

Liikunnan aloittaminen saattaa arveluttaa, jos taustalla on ongelmia sydämen tai jonkin muun sairauden kanssa. Sairaudet eivät kuitenkaan estä liikkumista, mutta ne pitää huomioida ja oireita pitää kunnioittaa.

LISÄÄ
Satavuotiaan Suomi-neidon povessa sykkii saunojan sydän

Satavuotiaan Suomi-neidon povessa sykkii saunojan sydän

Suomi ei olisi Suomi ilman salmiakkia, ruisleipää – ja saunaa. Modernin suomalaisuuden ytimessä on edelleen lauantailöylyt perheen kanssa.

LISÄÄ
Voiko sydänsairas saunoa?

Voiko sydänsairas saunoa?

Sauna on suomalaisten lempipaikka rentoutumiseen. Mutta voiko sydän- ja verisuonitaudeista kärsivä mennä saunan lämpöön?

LISÄÄ
Hyvää hikeä pintaan – saunominen edistää terveyttä ja hoitaa sielua

Hyvää hikeä pintaan – saunominen edistää terveyttä ja hoitaa sielua

Säännöllinen saunominen vähentää stressiä, hoitaa sydäntä ja laskee verenpainetta. Mutta kuinka usein on syytä saunoa, että terveysvaikutukset olisivat suurimmillaan?

LISÄÄ
Sairastuneen puoliso: Ole terveen itsekäs!

Sairastuneen puoliso: Ole terveen itsekäs!

Elämä kääntyy ylösalaisin, kun puoliso sairastuu vakavasti. Silti myös omaisen on syytä muistaa huolehtia hyvinvoinnistaan muutosten keskellä – niin henkisellä kuin intiimillä tasolla.

LISÄÄ
Puolison sairastuminen koettelee seksielämää: ”Vaikka jotain menetettäisiin, voi tilalle tulla jotain parempaa”

Puolison sairastuminen koettelee seksielämää: ”Vaikka jotain menetettäisiin, voi tilalle tulla jotain parempaa”

Parisuhteeseen kuuluva läheisyys voi joutua telakalle, kun puoliso sairastuu. Miten löytää takaisin rakkaan iholle pitkään jatkuneen etäisyyden jälkeen?

LISÄÄ
Sairastuminen on aina shokki parisuhteelle: “Mustiakin tuntemuksia voi tulla”

Sairastuminen on aina shokki parisuhteelle: “Mustiakin tuntemuksia voi tulla”

Puolison sairastuminen vakavasti on aina kova paikka niin sairastuneelle kuin puolisolle. Vaikka parisuhde on yllättävän myrskyn silmässä, on tärkeintä pitää keskusteluyhteyttä yllä.

LISÄÄ
Ikäihminen, syö näin – viisi vinkkiä ruokapöytään

Ikäihminen, syö näin – viisi vinkkiä ruokapöytään

Ikäihminen tarvitsee monipuoliseen ruokavalioon riittävästi proteiinia ja vähemmän hiilihydraatteja, myös hyviä rasvoja tarvitaan.

LISÄÄ
Ikäihminen, älä tissuttele turhaan

Ikäihminen, älä tissuttele turhaan

Yli 65-vuotiaiden ei kannata läträtä liikaa alkoholilla, sillä seuraukset voivat olla erittäin vakavia.

LISÄÄ
Syömällä lisää elinvuosia ja terveyttä - monipuolinen ruokavalio parantaa ikäihmisten elämänlaatua

Syömällä lisää elinvuosia ja terveyttä - monipuolinen ruokavalio parantaa ikäihmisten elämänlaatua

Ikäihmisen kannattaa pitää huolta tarpeeksi monipuolisesta ruokavaliosta sekä riittävästä liikunnasta. Näin elämänlaatu pysyy hyvänä, mieli virkeänä ja kroppa vetreänä.

LISÄÄ
Omainen on eteisvärinäpotilaan tärkein kannustaja ja tukija

Omainen on eteisvärinäpotilaan tärkein kannustaja ja tukija

Omaisen rooli sisältää vertaistukea, arjen pyörittämistä ja sairastuneen kannustamista – omainen on arjen tsemppari, joka tukee sairastunutta myös huonoina päivinä.

LISÄÄ
”Eteisvärinä on toiseksi paras rytmi” – Vinkit eteisvärinäpotilaan läheiselle

”Eteisvärinä on toiseksi paras rytmi” – Vinkit eteisvärinäpotilaan läheiselle

Eteisvärinädiagnoosi voi järkyttää potilasta syvästi. Potilasta ei pidä jättää yksin ajatuksiensa kanssa, vaan hänen kanssaan kannattaa puhua ja ohjata tarvittaessa vertaistuen piiriin.

LISÄÄ
Vertaistuki antaa voimaa eteisvärinäpotilaan arkeen

Vertaistuki antaa voimaa eteisvärinäpotilaan arkeen

Vertaistukea on tarjolla monenlaista ja sen tarve on aina yksilöllistä: Jotkut sairastuneet eivät koe eteisvärinädiagnoosia elämää mullistavana asiana, mutta toisille diagnoosi voi olla iso kriisin paikka.

LISÄÄ
Eteisvärinä on usein oireeton: “Aivoinfarkti ei välttämättä varoittele etukäteen”

Eteisvärinä on usein oireeton: “Aivoinfarkti ei välttämättä varoittele etukäteen”

Lähes puolet eteisvärinäpotilaista sairastaa tautia tietämättään.

LISÄÄ
Eteisvärinä iskee eniten ikääntyneisiin: “Riski aivohalvaukseen pienenee jopa 80 prosenttia hyvällä lääkityksellä”

Eteisvärinä iskee eniten ikääntyneisiin: “Riski aivohalvaukseen pienenee jopa 80 prosenttia hyvällä lääkityksellä”

Lääkkeiden lisäksi eteisvärinän sairastumisriskiin ja hoitoon voidaan vaikuttaa elämäntavoilla.

LISÄÄ
Eteisvärinä lisää merkittävästi aivoinfarktin riskiä

Eteisvärinä lisää merkittävästi aivoinfarktin riskiä

Kardiologi Sami Pakarinen kertoo, mitä olisi tärkeää huomioida, jotta aivoinfarkti voidaan estää.

LISÄÄ