Saunominen ei ole vain tehokas keino rentoutua kiireisen työviikon jälkeen, vaan sillä on myös oikeita terveysvaikutuksia iästä riippumatta. Säännöllinen saunominen vähentää muistisairauksien riskiä ja vaikuttaa myönteisesti sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaan – esimerkiksi sepelvaltimotaudin yhteen riskitekijään, korkeaan verenpaineeseen.

- Saunan lämpö laajentaa verisuonia, jolloin verenpaine laskee. Saunassa poistuu elimistössä hikoilun myötä myös nestettä. Jos kärsii esimerkiksi liiallisesta nestetasapainosta johtuvasta korkeasta verenpaineesta, vaikuttaa sauna diureettilääkkeiden tapaan nestettä poistavasti, kertoo saunan terveysvaikutuksia tutkinut Itä-Suomen yliopiston professori ja kardiologi Jari Laukkanen.

Sydän tykkää ja stressi sulaa pois

Sauna kuormittaa verenkiertoelimistöä kevyen fyysisen rasituksen tavoin, mutta hellävaraisemmin kuin rääkkiliikunta. Kehon lämpötila nousee, verenkierto vilkastuu ja verisuonet laajenevat. Näin sydän pääsee työskentelemään tehokkaammin.

- Lihastyötä saunomisessa ei tietenkään ole, vaan saunominen rasittaa verenkiertoelimistöä. Syke nousee saunoessa pikkuhiljaa elimistön lämmön noustessa, kun liikunnassa syke saattaa nousta korkealle todella nopeastikin, jos lähtee reippaasti liikkumaan. Verenkiertoelimistö hyötyy myös saunan yleistä hyvinvointia lisäävästä ja rentouttavasta vaikutuksesta – vaikutus näkyy tutkimusten mukaan myös yli 65-vuotiailla.

- Stressaantuneella ihmisellä suonet supistuvat ja tämä voi olla haitallista. Saunan rentouttavan vaikutuksen vuoksi myös stressi siis vähenee. Nämä tutkimustulokset pätevät myös iäkkäämpiin ihmisiin, Laukkanen kuvailee.

Saunaan monta kertaa viikossa

Mitä useammin saunoo, sitä enemmän siitä on terveydellisiä hyötyjä. Yksi saunomiskerta viikossa ei välttämättä tuo kaikkia saunomisen hyötyjä esiin, vaan löylyissä pitää käydä useammin.

- Parhaimmat tulokset tulivat niiltä tutkimukseen osallistuneilta, jotka saunoivat yli neljä kertaa viikossa. Toki jo vähäisempikin määrä voi tuoda terveyshyötyjä, Laukkanen kertoo.

Laukkanen muistuttaa, ettei saunassa pidä silti istua tuntitolkulla terveyden edistämisen nimissä. Pahimmillaan himosaunomisessa on isoja terveysriskejä ja vaaroja.

- Terveysvaikutuksien osalta suurin hyöty oli, jos saunoi yli 20 minuuttia ja useita kertoja viikossa. Maratonsaunominen tai saunomiskilpailut eivät kuulu terveyden edistämiseen lainkaan.