Asiantuntija kertoo

Kotimaisista kesäherkuista voi nauttia huoletta

Suomen kesästä kannattaa ottaa kaikki irti niin sään kuin ruoka-aineidenkin suhteen. Kotimaisia vihanneksia, kalaa ja marjoja on saatavilla runsaasti – niillä saa pöydän koreaksi helposti ja terveellisesti.

Herkut pöytään lähitilalta tai omalta pihalta

Monella on mökillä tai omalla kotipihalla saatavilla myös oman maan antimia – mikään ei ole makoisampaa kuin suoraan maasta kaivetut perunat tai pensaasta kerätyt marjat. Askareisiin kannattaa pyytää mukaan koko suku – näin perunapenkin perkaus ja sadonkorjuu helpottuvat ja työllä ansaittu ruoka maistuukin paremmalta.

Makkara ja liha ovat monen suosikkeja grillatessa – ja toki niitä voi kohtuudella valitakin parilalle. Kannattaa kuitenkin antaa tilaa myös kauden kotimaisille vihanneksille, kuten kesäkurpitsalle, maissille ja porkkanalle. Oikein maustamalla ja kokeilemalla jokaiselle löytyy varmasti suosikkeja myös vihanneshyllyn puolelta. Myös jälkiruoat ja muut makeat herkut rakentuvat helposti kotimaisista marjoista – parhaimmillaan ne toki monesta ovat tuoreeltaan syötynä.

Yrttejä ja etikkaa suolan sijaan

Suola kohottaa verenpainetta, ja kohonnut verenpaine rasittaa sydäntä. Piilosuolaa tulee helposti nautittua esimerkiksi maustekastikkeissa, liemissä ja valmisruoissa. Kokkaamalla itse ja totuttamalla makuaistiaan suolaa on kuitenkin helppo vähentää omasta ruokavaliosta. Vahvoja makuja voi luoda esimerkiksi tuoreiden yrttien ja pikkelöinnin avulla, jolloin suolaa ei tarvita niin runsaasti. Nykyään myös kaupasta löytää vähäsuolaisia vaihtoehtoja, joten omista suosikkiruoista ei tarvitse luopua.

Vesi vanhin voitehista

Vesi ei ehkä ole ensimmäisenä mieleen tuleva kesäjuoma, mutta sen juonti kannattaa todella muistaa. Vesi säätelee aineenvaihduntaa ja ylläpitää yleisterveyttä.  Sydämen vajaatoimintaa sairastavien ei kuitenkaan tulisi juoda yli kahta litraa nestettä päivässä, eikä suuria määriä kerralla. Jos henkilöllä on nesteenpoistolääkitys, sen tarpeellisuudesta helteellä kannattaa keskustella lääkärin kanssa. Helteellä on hyvä kuitenkin juoda terveen järjen mukaan: jos janottaa, juo lasillinen vettä.

Saunaolut on suomalaisille vahva perinne, ja silloin tällöin jokainen voikin nauttia suosikkisaunajuomansa. Etenkin sydänsairaiden on kuitenkin hyvä muistaa, että alkoholinkäyttö kuormittaa aina sydäntä. Sauna- tai ruokajuoma ”silloin tällöin” muuttuu helposti usein tapahtuvaksi tissutteluksi, johon on hyvä kiinnittää huomiota. Mieti, voisiko oluen tai siiderin korvata jollakin alkoholittomalla vaihtoehdolla?

Nauti kesästä ja kokeile uutta

Kesä on ihmisen parasta aikaa, joten liika niuhotus on hyvä unohtaa ja keskittyä sen sijaan nauttimaan itselle mieluisista asioista. Ruoka-asioissa kokeilu on hyvästä, sillä usein uusista mauista voi löytyä uusia suosikkeja. Reseptejä löytyy joka kokille ja makuaistille, ja uusien ruokalajien valmistus ja kokeilu onkin mukavaa puuhaa yhdessä perheen tai ystävien kanssa. Maukkaita kesähetkiä!

Ota tästä talteen herkuttelijan muistilista mökille:

Herkuttelijan muistilista

Lähteet:

Suolaa vain kohtuudella (https://sydan.fi/ruoka-ja-liikunta/suolaa-vain-kohtuudella)
Juotko vettä liian vähän tai liikaa? (https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/juotko_vetta_liian_vahan_tai_liikaa)
Nesterajoituksen ohjaus sydämen vajaatoimintapotilaalla (http://karpatiat.net/toiminta/kardiomyopatia/asiantuntijaesitykset/nesterajoituksen-ohjaus-sydamen)

 

Lue edellinen asiantuntijahaastattelu: Modernia ja ihmislähtöistä hoivapalvelua arjen tueksi

Muihin asiantuntija-artikkeleihin