Kesällä on oiva mahdollisuus vaihtaa omat vakioharrastukset, kuten kuntopiiri tai jooga, ulkona yhdessä tehtäviin aktiviteetteihin. On siis aika virittää jälleen pihapelit kuntoon ja järjestää perheen tai naapurien kesken leikkimieliset kilpailut!

Myös päiväretki toiseen kaupunkiin tarjoaa virkistävää vaihtelua arkeen. Bussilla tai omalla autolla matka taittuu helposti, ja uudessa kaupungissa vieraillessa tulee usein tehtyä asioita monipuolisemmin kuin kotiseudulla. Suomesta löytyy myös monia maatila- ja saaristokohteita, joihin pääsee kätevästi julkisilla kulkuvälineillä tai autolla.

Aktiviteetteja jokaiseen makuun

Sulkapallo, petankki ja soutelu ovat monelle suomalaiselle tuttuja kesäharrastuksia. Näiden rinnalle on ilmestynyt myös uusia suosikkeja, kuten frisbeegolfia. Perinteisestä golfista poiketen frisbeegolf sopii kaikille osaamistasosta ja varusteista riippumatta. Kentät ovat kaikille avoimia ja ohjeet ovat selkeästi näkyvillä. Frisbeegolfsettejä löytyy lähes jokaisesta isosta päivittäistavarakaupasta.

Jos kaipaa rauhoittavaa tekemistä, rauhallinen kävelylenkki rannalla tai metsän siimeksessä tarjoaa sekä kauniita maisemia että raikasta ilmaa. Loppukesästä ja syksyllä kävelyn voi yhdistää esimerkiksi marjojen ja sienten poimimiseen. Kävelylle voi napata mukaan myös kameran, jos vaikka näkyviin ilmestyisi peura tai muu metsän eläin.

Extremeä uusilla kokemuksilla

Sydänsairaan tulee muistaa ottaa terveystekijät huomioon myös kesäpuuhissa. Liian rankat lajit eivät välttämättä ole hyväksi, mutta uutuuden jännitystä ja virkistävää vaihtelua elämään voi tuoda uusilla kokemuksilla. Esimerkiksi melonta sopii monen kunnolle ja vie ihmisen viehättävän lähelle kaunista järvi- tai meriluontoa. Jos nuoruudessa on tullut esimerkiksi suunnistettua, voi vanhojakin muistoja verestää rauhallisemmalla tahdilla.

Luonnonvesissä uiminen on suomalaisille tuttu juttu lapsuudesta, eikä sitä kannata unohtaa iän karttuessa. Lämpötilan kohotessa myös vedet lämpenevät ja muuttuvat sopiviksi myös monille sydänsairaille. Yli 20-asteinen vesi ei enää rasita sydäntä liikaa, sillä se ei supista pintaverisuonia kuten viileämpi vesi tekee.

Penkkiurheilun sijaan kannattaa suunnata kentän laidalle tai katsomoon. Paikan päällä tunnelma välittyy aidosti, eikä hurratessa tule istuttua paikallaan liian pitkään. Livenä urheilun katsomisesta tulee myös sosiaalisempaa – kasatkaa kokoon kannattajajoukko, ja urheilijatkin kiittävät railakkaasta yleisön tsemppauksesta!

Lähde: Mariitta Vaara, fysioterapeutti (haastattelu)