Omien terveysarvojen, kuten verenpaineen ja kolesterolin, seuraaminen kuuluu olennaisena osana ikäihmisen elämään. Sydänpiirit ja -yhdistykset järjestävät terveysmittaustapahtumia ympäri Suomen, joissa saat selville omat arvosi. Sinua lähinnä olevan terveysmittaustapahtuman voit katsoa Sydänliiton tapahtumakalenterista valitsemalla tapahtuman lajiksi Sydän Terveysmittaus.

Omasta sydänterveydestään voi pitää huolta suhteellisen yksinkertaisilla arkisilla valinnoilla. Terveydenedistäjä Päivi Ronkainen Etelä-Suomen Sydänpiiristä kertoo videolla, miten kaupassa kannattaa kiinnittää huomiota Sydänmerkki-tuotteisiin, jotka ovat tavallista kuitupitoisempia ja sisältävät vähemmän huonoja rasvoja, sokeria ja suolaa. Ronkainen kehottaa myös miettimään, miten voisi lisätä liikuntaa osaksi jokaista päivää.

 

Ohjeet verenpaineen mittaukseen kotona

Verenpaineesta tulee jokaisen pitää huolta, sillä kohonnut verenpaine rasittaa sydäntä ja verisuonia. Kotimittaus on helppo tapa selvittää verenpaine, sillä mittaus on teknisesti varsin yksinkertaista. Kotimittauksessa tulee kuitenkin ottaa huomioon muutama seikka, jotta lopputulos on onnistunut. Ensinnäkin verenpaine mitataan aina ei-dominantista kädestä. Oikeakätinen siis mittaa verenpaineen vasemmasta ja vasenkätinen oikeasta olkavarresta.

Mansetti kierretään napakasti paljaan olkavarren ympärille siten, että sormi mahtuu mansetin ja olkavarren väliin. Anturin tulee asettua valtimon kohdalle.   Ennen mittausta on hyvä istua hetki rauhassa ja antaa käden olla mahdollisimman rentona. Mittauksen yhteydessä tulisi yrittää ajatella mukavia asioita, jottei jännitys vaikuta liikaa tulokseen.

Verenpaine mitataan aina kahdesti ja molemmat lukemat kirjataan ylös. Verenpainetta pidetään normaalina, kun se on alle 130/85. Kohonnut verenpaine tarkoittaa, että kertamittaus ylittää arvon 140/90, ja lukemat 160/100 vaativat jo pikaista lääkärissäkäyntiä.